Perkahwinan Kami

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Kami Bersama..(^.^)

Sunday, February 14, 2010

Lughah Arabiah

Assalamualaikum

Agak lama saya meninggalkan bahasa arab. Memang tak masyi dah bahasa arab ni, ditinggalkan pula, lagilah teruk bahasa arab nanti.

Sedang asyik mengisi borang KPLI di internet, zaujah menegur " abang dah lama tak cakap arab, nanti hilang bahasa arab tu". Terkesema seketika. Ruginya kalau bahasa arab hilang.

Mulalah saya bercakap arab dengan zaujah. Walaupun kelihatan seperti ayam bercakap dengan itik tetapi zaujah faham apa yang saya tuturkan dan dijawab dalam bahasa melayu dan saya sudah tentu memahami bahasa melayu.

Semoga bahasa arab ni tak hilang dan lupuk dari ingatan ni. Ini satu nikmat yang terlalu besar Allah kurniakan pada saya untuk memahami dan mendekati agamaNya dari sumber yang sahih.

Tak guna untuk saya berkata manis tapi tak melakukannya. Saya perlu ada inisiatif agar bahasa arab ini tidak pergi begitu sahaja. Insyallah.

Wallahu Ta'ala A'lam

No comments:

Post a Comment